Striperesteraggene ble ferdige noen dager før jul, og jeg hadde mer enn nok garn. De svarte stripene på skaftene er Perfect, det svarte på føttene og det lillamelerte er Treskogarn. Strikket med 48 m på pinne 3,5.
Treskogarn er nok tykkere enn raggegarnet jeg har brukt før, sokkene ble ihvertfall temmelig vide. Det er riktignok ikke så nøye til innebruk, men neste gang går jeg nok ned til 44 m.
     


----
 
Jeg hadde et par dager igjen til jul og rakk to ekstragaver i siste liten. Først en heklet kanin maken til de jeg har laget tidligere, men i tynnere garn så den ble ganske liten. Den ble pakket inn med det samme den var ferdig, og jeg tenkte ikke på å ta bilde. Den veide 18 g uten fyll.
Denne karen her rakk jeg å ta bilde av, selv om han ble ferdig på julaften. Samme oppskrift som til den forrige uglen, men denne gang heklet jeg øynene i stedet for å strikke dem. Garnvekt 30 g, strikket med dobbel tråd på p 4, og her fikk jeg brukt resten av Ullteppegarnet fra siste uvennpakke. Øynene er heklet i Tove, og nebb og føtter er i Pt2.



----
 
Ingen kveld uten strikking, selv ikke julaften. Men hva skulle jeg strikke? Det måtte være et lite og enkelt prosjekt, og jeg kom på tøffeloppskriften jeg hadde printet ut noen dager tidligere. Jeg trodde de skulle strikkes med tykkelse raggegarn som jeg ikke har annet enn rester av, så jeg funderte på hva jeg kunne bruke. Helt til jeg leste oppskriften og fikk se at det skulle være to tråder tynt sokkegarn, og problemet var løst! Tynt sokkegarn har jeg alltid i skapet, så det var bare å stupe inn og velge farge.
Jeg safet og gikk for grått, både fordi det er en tradisjonell og praktisk tøffelfarge og fordi det var det jeg hadde mest av. Disse er strikket i en tråd Fabel og en tråd Regia stretch, og kontrastfargen er Admiral så vidt jeg husker.



Tøflene hekles sammen med kjedemasker, og det er viktig å ha strikket alle maskene på pinnen istedet for å løfte første maske løst av fordi man bruker de ytterste løkkene til å hekle i.
I oppskriften står det at man skal hekle fastmasker rundt åpningen, men det syntes jeg ikke ble pent så jeg fortsatte med kjedemasker i ytterste løkke på hver rillerad.



Jeg er superfornøyd med disse, og har virkelig fått en ny favoritt! De er enkle å lage, sitter godt på foten og i tillegg synes jeg de er skikkelig fine.
Det var dessverre litt for sent med tanke på julegaver da jeg fant oppskriften, men det er jo bare et år til neste jul, og kjekt å være tidlig ute ikke sant. Jeg har ihvertfall begynt på neste par. ;)

Brukt: 6355 + 96 + 30 + 18 + 78 = 6577 g
Gitt bort: 4271 g
Kjøpt: 4045 g
Fått: 8163 g