Jeg har strikket mitt første par badegakksokker, og se så fine de ble!

Jeg må innrømme at jeg ble skeptisk da jeg printet ut oppskriften... Side på side med skrevne instruksjoner, og jeg som alltid strikker etter diagram...! Så jeg startet med å stryke ut all overflødig tekst, det ble mer oversiktlig når jeg ikke trengte å lese teksten for alle 64 maskene når de 32 siste bare var gjentakelse av de 32 første. Hvis du skjønner.

Oppskriften var enkel å følge, og alt stemte perfekt hele veien, bortsett fra overgangen vrangbord/mønster. Jeg la ikke merke til det først, jeg hadde nok med å følge med i oppskriften og komme inn i mønsteret. Men da jeg prøvde sokken på etter å ha kommet forbi hælen oppdaget jeg for det første at opplegget var alt for løst, og for det andre at vrangborden ikke stemte med mønsteret. Så da var det bare å rekke opp da...



Her ser du hvordan vrangborden passer med mønsteret i den grønne ringen, men ikke i den røde.


Jeg startet på nytt, og strikket vrangborden som dette:
*3 r, 1 vr, 3 r, 1 vr, 3 r, 1 vr, 2 r, 2 vr, 2 r, 1 vr, 3 r, 1 vr, 3 r, 1 vr, 3 r, 2 vr*. Gjenta 1 gang.



Nå ble jeg fornøyd, og strikket videre etter oppskriften ned til hælen.
Hælen var ny for meg, jeg strikker alltid forsterket hæl og lurte på om jeg skulle gå for den nå også. Men det føltes litt feigt, så jeg endret heller litt på hælen i oppskriften. ;)

Jeg strikker alltid sokker veldig stramt for å forhindre sokkesig men det fungerte ikke så godt med denne typen hæl, det ble for trangt over vristen. Jeg løste det ved å strikke 6 omg ekstra på hælkappen og plukke opp 3 m ekstra i hver side. Disse felte jeg på hver tredje omg til jeg hadde riktig maskeantall. Og det hjalp, sokkene er fremdeles litt trange å få på, men de sitter utrolig godt på foten.



Det siste jeg endret var tåfellingen, jeg strikket flat tå som jeg pleier fordi jeg synes det er mest behagelig å ha på.



Strikket i Fabel på p 2,5. Vekt 68 g.

Brukt: 4984 + 68 = 5052 g
Gitt bort: 2600 g
Kjøpt: 3895 g
Fått: 3648 g