Jakken min har gjennomgått en viss forvandling de siste dagene! :D

Mandag:


Tirsdag var den ene knappestolpen mørk grå. Jeg var usikker på om 17 g lysegrått ville holde til begge stolpene, så jeg strikket først den uten knapphull i mørk grå. Men da jeg hadde 12 g lys grå igjen etter at knapphullstolpen var strikket, så rekket jeg opp og strikket den andre lys grå også.

Onsdag:


Onsdag, litt senere:


Jeg valgte å være så gammeldags å sy på maskin før jeg klippet. Jeg gjordre faktisk et forsøk med crochet steeking, men det bulket seg selv om jeg brukte tynn heklenål og tynt garn. Så jeg valgte gamlemåten istedet og det fungerte helt fint. Skummelt å klippe er det jo uansett...
Jeg sydde ned klippekantene med lysegrå tråd, og det ser helt akseptabelt ut.



Fredag morgen:


Planen var svart saueknapp, men garnbutikken hadde ikke, så det ble grå i stedet.


Det er 23 sauer rundt, og den midterste måtte så klart få begge bena rett ned.


Søndag, in action:



Fornøyd!

----
 
Ikke ulikt meg er det blitt noen endringer i forhold til oppskriften...
-Jeg strikket str L, men la opp maskeantallet til str XL (antallet etter økningen i vrangborden) fordi jeg ikke liker at det er stramt i halsen. Økte tilsvarende færre masker på første økning.
-Jeg droppet de forkortede radene over ryggen.
-Jeg strikket 1 ekstra omgang lys grått før jeg begynte på sauene.
-Jeg strikket 1 ekstra omgang nederst på sauediagrammet, for at sauene skulle få rundere fasong.
-Jeg strikket ca 2 cm ekstra før jeg delte til ermer, for at jakken ikke skulle bli så trang under armene.
-Strikkefastheten min viste seg å være litt for tett, så jeg felte kun 1 gang til midje, og økte 3 ganger over hoftene.
-Jeg fortsatte fellingen hele veien ned på ermene og endte opp med 56 m før vrangborden.
-Jeg har 9 knapper i stedet for 8.
Jeg felte av vrangbordene på denne måten: Strikk 2 m, stikk venstre p inn i maskene og strikk dem vridd rett sammen. Strikk 1 m, strikk de 2 m vridd rett sammen, osv.
Jakken er strikket i New Zealand Lammeuld på p 2,5 og 3. Sauene er strikket i Tove. Vekt 223 g.

----
 
De siste dagene ble det mye montering, så jeg trengte et enkelt tv-prosjekt i tillegg. Valget falt på denne, en fin anledning til å bli kvitt litt uvenngarn.



Strikket med 2 tråder Nissegarn og 1 tråd sokkegarn på p 5,5. Den er 26 cm høy, 24 cm bred, og 80 cm rundt magen. ;)



Garnvekt 159 g.

Brukt: 4200 + 223 + 159 = 4582 g
Gitt bort: 2600 g
Kjøpt: 3795 + 100 = 3895 g
Fått: 3648 g